Cara Atasi Gemuk Air

Isnin, 9 Jun 2014 0 ulasan

Assalamualaikum dan salam sejahtera...  :)

 Crita pasal Gemuk lagi.....dalam usaha untuk menurunkan berat badan..jangan sewenang-wenang nak kurus ja..kena tau juga la jenis jenis badan kita niii...gemuk air ka???? gemuk daging ka????

Gemuk ni bukan sebab makan banyak ja tau....hangpa ingat bila ja gemuk ja dia tu makan banyak...paham dak tak tau bahasa Kedah niii??? kihkihkih...

Ok lah...guna bahasa standard lah..bagi orang  luaq Kedah faham juga nooo....

Gemuk ni ......Ada yang disebabkan hormon yang tidak stabil, ada juga disebabkan metabolisma rendah, tidak kurang juga gemuk air atau secara istilahnya retensi air.

Cara mudah untuk mengenalpasti anda mengalami masalah gemuk air ialah apabila bahagian badan anda seakan-akan lembik dan beralun.


Terdapat beberapa cara untuk menangani gemuk air.

TIPS MENGATASI GEMUK AIR

1) Rutin Berolahraga Aktiviti olahraga atau fizikal (juga dikenali sebagai kardiovaskular) yang dilakukan secara untuk rutin seperti berlari, berjoging dan berjalan pantas mampu mengurangkan masalah gemuk air. Macam mana tu? Apabila anda melakukan aktiviti fizikal, sudah pasti badan akan mengeluarkan peluh. Secara tidak langsung ia akan memberi keseimbangan kandungan air dalam badan. Berpeluh juga membuatkan kita haus. Meminum air kosong turut membantu menggantikan peluh yang keluar. Proses ini pun memberi keseimbangan air dalam tubuh. (ppsstttttt......skarang dok gila main badminton ngan ank2...kihkih)

2) Elakkan Garam Berlebihan Kandungan sodium yang terlalu tinggi akan menyebabkan badan menyimpan air di dalam badan dengan banyak dan sukar untuk melepaskannya. Makanan yang tinggi garam atau sodium selalunya terdiri daripada makanan segera, makanan yang siap dimasak, juga makanan yang diawet. Perasa makanan juga selalunya tinggi sodium. Sekiranya anda menggunakan sos atau kicap, tidak perlu menambah lagi garam di dalam masakan tersebut. Pastikan juga merasa masakan anda terlebih dahulu sebelum menambah sebarang garam atau gula.

3) Pemakanan Karbohidrat Kompleks dan Protein Individu yang mengalami gemuk air disarankan agar melebihkan pengambilan karbohidrat kompleks dan protein kerana boleh membantu menyingkirkan sodium daripada tubuh. Makanan yang tergolong di dalam jenis ini ialah seperti kekacang, roti, buah-buahan dan sayur-sayuran.

Namun, apa yang paling penting adalah ketahui prinsisp asas pemakanan yang sihat. Gemuk air atau gemuk lemak, prinsip asasnya adalah sama iaitu menikmati hidangan berkualiti, serta tahu jumlah kalori yang diambil dan mengawal jumlah kalori yang diperlukan agar kekal cergas dan sihat.

Ketahui juga 10 Kesilapan Sewaktu Berdiet serta Turun 10 KG Dalam Sebulan Secara Sihat.

Selamat Tinggal Gemuk Air!!!

Sesungguhnya tiada penyembuhan tanpa izin Allah s.w.t. Jadi, fikirkan yang positif. 
Selamat berShaklee dan menuju ke arah kesihatan optimum!

Anda boleh hubungi saya:- Adilah hamid
Id no :- 945635
FB:- Dieela Hamid
Page FB – please like ~ vitaminn4u
Call/sms – 019-5929504

Sebagai customer anda layak menerima keistimewaan seperti dibawah:- 

~ Khidmat nasihat percuma diberkan secara berterusan selepas pembelian.
~ Jadual pengambilan vitamin.
~ Bagi yang ingin menjana pendapatan 4-5-6 angka sebulan dengan mendaftar sebagai ahli bersama group kami adalah dialu-alukan.

WAKIL PENGEDAR DIPERLUKAN SELURUH MALAYSIA 
 Jom ubah!!! Saya nak Cantik, sihat bersama Shaklee

Jika anda ada sebarang soalan sila isi komen dibawah, In sya Allah saya akan bantu sedaya upaya saya
Share this article :

Catat Ulasan

 
Copyright © 2012. Supplement sihat cantik semulajadi - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Modify by Lin Ariff
Proudly powered by Blogger