Set HB Rendah

Jumaat, 5 September 2014 0 ulasan

Bacaan HB rendah semasa mengandung, salah satu masalah yang dihadapi oleh kebanyakan ibu mengandung.

Sebelum itu mari baca penerangan di bawah dahulu.

Apakah Bacaan HB (Hemoglobin) ? 

Hemoglobin (HB) merupakan molekul protin di dalam sel darah merah yang bergabung dengan oksigen dan karbon dioksida untuk diangkut melalui sistem peredaran darah ke tisu-tisu dalam badan.
Bacaan Hemoglobin Normal Paras hb seseorang dikira dalam unit g/dL (gram per deciliter). Paras normal hemoglobin bagi wanita adalah di antara 11.5 – 16.5g/dL manakala lelaki adalah 12.5 – 18.5g/dL.

Manakala bacaan hb yang normal bagi ibu mengandung ialah pada julat : 11-12 g/dl (gram per deciliter) Jadi jika ibu mengandung mempunyai bacaan HB dibawah paras 11 gm%, maka dia dikategorikan sebagai anemia sederhana.
Tetapi jika bacaan HB di bawah 9 gm%, maka dia mengalami anemia yang teruk. Paras Hb (g/dl) Tahap anemia < 6.9 Sangat teruk 6.9 < 8.0 Teruk 8.0 < 9.5 Sederhana 9.5 < 10.5 Ringan

Apa Itu Anemia ?

Anemia merupakan keadaan kekurangan hemoglobin (Hb) di dalam sel darah merah. Apabila anda mengalami anemia, tisu seluruh badan menjadi hipoksia (kurang kandungan oksigen).
Antara gejala anemia yang sering dilaporkan ialah:

* Pucat,
* Letih,
* Lesu,
* Sesak nafas dan jantung berdegup laju,
* Penurunan berat badan,
* Pening dan pitam.

 Cara Merawat Anemia Semasa Mengandung 

 1. Menjaga pemakanan dan mengambil banyak makanan yang ada zat besi seperti daging, ikan, sayuran berwarna hijau seperti pegaga, pucuk paku, bayam, kekacang dan bijirin.

 2. Makan vitamin mengikut dos yang betul. Perlu diingat, zat besi perlu dimakan bersama dengan vitamin C kerana ia dapat membantu penyerapan zat besi dengan lebih berkesan di dalam tubuh.

 3. Makan vitamin yang boleh membantu menaikkan HB dengan cepat.



* VITAMIN B COMPLEX (sebiji sehari ) 

 B Compleks Shaklee adalah unik kerana ia telah lengkap dengan asid folik dan juga 8 kumpulan B. Asid folik sangat penting untuk pembinaan tulang dan bagi mengelakkan kecacatan pada janin, mengurangkan risiko kecacatan saraf pada bayi khususnya ‘spina bifida’. Ibu memerlukan sekurang-kurangnya 400 mg keperluan asid folik sehari. Penting bagi menjamin keperluan asid folik ini mencukupi 3 bulan sebelum ibu merancang untuk mengandung hinggalah tempoh awal mengandung. Ini kerana masalah gangguan pertumbuhan saraf dan neuro ini boleh berlaku seawal minggu pertama mengandung ketika janin baru terbentuk.

VITAMIN C (sebiji sehari) 

Vita C membantu melindungi sel penting dalam pembinaan kolagen dalam membina dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan dan juga sangat penting untuk gusi dan gigi yang sihat. Ianya juga membantu dalam penghadaman zat di samping Vitamin C meningkatkan taraf sistem pertahanan tubuh. 1 biji vitamin C bersamaan dengan 7 biji oren. Mampukah kita nak makan 7 biji oren sehari? Selain itu vitamin C juga dapat membantu mempertingkatkan kadar serapan zat besi yang sangat penting untuk pembentukan hemoglobin yang membawa oksigen dalam darah.

* VITA LEA IRON FORMULA (sebiji sehari) 

Vita-Lea adalah multivitamin jadi ibu tidak perlu mengambil obimin lagi. Di dalamnya kaya dengan iron (zat besi) di mana jika ibu ada masalah masalah pitam atau mudah pening ataupun masalah anemia. Anemia ini berbahaya kepada anak dan ibu ketika bersalin kelak. Oleh itu, pengambilan multivitamin amat penting semasa mengandung.

* ESP – Energizing Soy Protein 

 ESP diperlukan sekiranya mengalami masalah HB yang teruk. Jika biasa-biasa sahaja tak perlu pun tak apa. Sebabnya ESP ni sumber protein penting. Jika makan sekali dengan esp kuasa penyerapan vitamin lagi bagus sebab sel-sel kita kan dibina daripada protein. Jika sudah makan obimin, adakah perlu lagi makan set vitamin ini?? untuk soalan ini, pendapat saya sendiri obimin adalah vitamin sintetik yang ada kesan jangka panjang. Tetapi shaklee adalah vitamin semulajadi dan telah melalui penyelidikan serta dibuat daripada bahan-bahan semulajadi.

Anda boleh hubungi saya:- Adilah hamid
Id no :- 945635
FB:- Dieela Hamid
Page FB – please like ~ vitaminn4u
Call/sms – 019-5929504

Sebagai customer anda layak menerima keistimewaan seperti dibawah:- 

~ Khidmat nasihat percuma diberkan secara berterusan selepas pembelian.
~ Jadual pengambilan vitamin.
~ Bagi yang ingin menjana pendapatan 4-5-6 angka sebulan dengan mendaftar sebagai ahli bersama group kami adalah dialu-alukan.

WAKIL PENGEDAR DIPERLUKAN SELURUH MALAYSIA 

 Jom ubah!!! Saya nak Cantik, sihat bersama Shaklee

Jika anda ada sebarang soalan sila isi komen dibawah, In sya Allah saya akan bantu sedaya upaya saya. Apa pendapat anda tentang kelebihan Zink Complex ni? Kongsikan pendapat anda…
Share this article :

Catat Ulasan

 
Copyright © 2012. Supplement sihat cantik semulajadi - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Modify by Lin Ariff
Proudly powered by Blogger